Oplossingen & referenties
Wij maken het verschil bij onze opdrachtgevers door de core-business van de organisatie voorop te stellen. Korte termijn oplossingen, maar ook vooruit denken om op de lange termijn van betekenis te zijn. Samen groeien en verder komen!
Onze referenties en voorbeelden van oplossingen:
Voorzieningen
Regie op projectbasis
Oplossing: Inkoop- en aanbestedingstrajecten op het gebied van schoonmaak, beveiliging, groenonderhoud, catering, koffie, afvalbeheer etc.
Wat we daar onder verstaan:
- Formulering van uitvragen
- Vinden van passende partners
- Begeleiding partijen en instanties
- Vak- en marktkennis op onderwerpniveau
- Afstemming leveranciers
- Aansluiting met uitgangspunten en doelstellingen van de organisatie
Gebouwbeheer
Regie op exploitatie
Oplossing: Park- of sitemanagement bij een campus
Wat we daar onder verstaan:
- Aanspreekpunt verhuur ruimtes
- Facilitaire dienstverlening
- Faciliteiten beheer en aanspreekpunt leveranciers
- ICT systemen aansluiting op dienstverlening
Servicedesk & receptiedienst
Regie op projectbasis
Oplossing: Ontwikkelen van een serviceorganisatie
Wat we daar onder verstaan:
- Servicedesk en/of receptiedienst opzetten of naar een hoger niveau brengen
- Beveiliging inrichten, passend bij het bedrijf
- Procedures en processen omschrijven
Gebouwbeheer
Regie op projectbasis
Oplossing: Meldsysteem om storingen gecoördineerd te verhelpen
Wat we daar onder verstaan:
- Facilitair meldsysteem inrichting
- Verbinden van mensen, middelen, processen en systemen
- Onderlinge communicatie inrichten
- Procesafspraken maken
- Als middel om veranderingen op gang te helpen
Gebouwbeheer
Advies
Oplossing: Herbestemming leegstaande ruimten
Wat we daar onder verstaan:
- Bestaande kantoorpanden
- Huurpanden
- Diensten centraliseren
- Procesafspraken maken
- Aantrekkelijkheid ruimten/pand omgeving
Ontwikkeling
Advies
Oplossing: Visie facilitaire organisatie
Wat we daar onder verstaan:
- Invulling ondersteuning core-business
- Centralisatie vs. decentralisatie
- Aansluiting personeelsbeleid
- Afstemming ontwikkelperspectief van de organisatie
- Afweging diensten eigen beheer en uitbesteed
- Operationeel-tactisch, regie of demandorganisatie
BHV
Regie op projectbasis
Oplossing: Opzetten van BHV-organisatie
Wat we daar onder verstaan:
- BHV plan maken
- Opleidingen organiseren
- BHV-middelen inzetten
Schoonmaak
Advies
Oplossing: Schoonmaakdienstverlening inleveren
Wat we daar onder verstaan:
- Passende contractvorm
- Resultaatgericht vs. inspanningsgericht schoonmaak
- Een opgeruimd kantoor
BHV
Regie in exploitatie
Oplossing: Up-to-date houden van de BHV organisatie
Wat we daar onder verstaan:
- Organiseren jaarlijkse ontruimingsoefening
- Up-to-date houden van het BHV-plan
- BHV-middelen nalopen ter voorkoming van boetes
- Opleiding coördinatie en inregelen
Schoonmaak
Regie op projectbasis
Oplossing: Schoonmaak opstart
Wat we daar onder verstaan:
- Inregelen nieuw schoonmaakcontract
- Begeleiding leveranciers in opstart
- Bouwschoonmaak afspraken en aansturing
BHV
Advies
Oplossing: Quickscan benodigde BHV-maatregelen
Wat we daar onder verstaan:
- Analyse huidige situatie
- Bedrijfsrisico’s inschatten
- BHV-middelen adviseren (brandblusmiddelen, EHBO-koffers etc.)
- In te regelen aandachtspunten
- In te regelen aandachtspunten
- Operationeel-tactisch, regie of demandorganisatie
Catering
Advies
Oplossing: Catering dienst
Wat we daar onder verstaan:
- Passende invulling van catering
- Conceptontwikkeling
- Passende contractvorm

DPD
Bij DPD hebben wij de begeleiding van facilitaire inrichting mogen verzorgen tijdens de nieuwbouw van het nieuwe sorteercentrum van Europa, gevestigd in Eindhoven. Maar liefst 50.000 pakketjes per uur worden hier verwerkt in een hal van 88.000 vierkante meter. Een greep van de facilitaire onderwerpen waar wij ons mee bezig hielden zijn:
- Schoonmaak inkooptraject
- Sanitaire voorzieningen inrichting
- Facilitair meldsysteem inrichting
- Catering/automaten
- BHV-organisatie
- Contracteninventarisatie
Onze aanpak was daarbij pragmatisch: het operationele proces moet altijd blijven draaien.
Nu heeft DPD ons gevraagd mee te denken in een landelijk facilitaire functie/organisatie. Dit zien wij als een lange termijn project waarin we adviseren en begeleiden op een stapsgewijze methode. Van operationeel georganiseerde activiteiten (situatie nu) naar een centrale strategisch/tactische facilitaire organisatie (situatie in de toekomst).

Stichting Twickel: Camping Westerholt
Facilitair Advies Nederland heeft gezamenlijk met SOM= het beheer verzorgd voor camping Westerholt in opdracht van Stichting Twickel. Begin 2019 zijn we door Twickel gevraagd om de rol van tijdelijk beheerder op ons te nemen. In deze periode werd bekend dat 2019 het laatste jaar zou zijn dat de camping haar bestaande functie behield.
Vanaf dat moment zijn we aan de slag gegaan en hebben we er voor gezorgd het traject in goede banen te leiden. Denk hierbij aan de communicatie met campingbewoners, afspraken over het slopen en opruimen, het faciliteren van afvalvoorzieningen, sleutelbeheer enzovoort. En uiteraard het onderhoud van alle voorzieningen: de toiletten, het zwembad, de tennisbaan en groenvoorzieningen.
En nu het terrein is opgeleverd, is het tijd om verdere plannen te ontwikkelen voor herbestemming. Twickel heeft onze collega’s van SOM= ook gevraagd hierin mee te denken. Daarmee bieden we een totaaloplossing voor Twickel.
Geïnteresseerd?
Wij staan altijd open voor een gesprek voor meer informatie. En u bepaalt zelf wat u het meest prettig vindt: een ontmoeting, telefonisch of per e-mail.
Geïnteresseerd?
Wij staan altijd open voor een gesprek voor meer informatie. En u bepaalt zelf wat u het meest prettig vindt: een ontmoeting, telefonisch of per e-mail.